Belatchew Arkitekter på topplistor över mest hållbara opinionsbildare och varumärken

PRESSMEDDELANDE (Stockholm, 13 november 2015) Belatchew Arkitekters hållbarhetsarbete har uppmärksammats i undersökningen ”Sustainable Engagement Mapping”. Undersökningen innehåller två delar; ”Topp 100 opinionsbildare” och ”Topp 100 varumärken”.

Belatchew Arkitekter finns som ett av få företag med på bägge listorna.

Sustainable Engagement Mapping är Sveriges största studie av den digitala opinionsbildningen inom hållbarhet i Sverige. Med utgångspunkt i det digitala samtalet på Twitter kartlägger Sustainable Engagement Mapping de mest inflytelserika digitala opinionsbildarna inom hållbarhet och de mest hållbara företagen enligt dessa opinionsbildare.Sustainability Engagement Mapping är ett samarbete mellan Whispr Group och Sustainable Brand Index™. Mer om undersökningen finns på Sustainable Brands Insights webbplats www.sb-insight.com.

– Det är med glädje och en hel del stolthet som vi tar emot beskedet att vi finns med på topplistor över bästa hållbarhet, säger Rahel Belatchew Lerdell, vd och grundare, Belatchew Arkitekter AB.

– Särskilt inspirerande finner jag det faktum att det inte enbart är i egenskap av företag och i kraft av vårt varumärke som vårt hållbarhetsarbete uppmärksammats, utan att vi också finns med på topplistan över de mest hållbara opinionsbildarna, vilket stärker oss i vårt fortsatta arbete med utforskandet av den hållbara staden, både inom ramen för Belatchew Arkitekter och inom Belatchew Labs, avslutar Rahel Belatchew Lerdell.

Tre exempel på hur Belatchew Arkitekter arbetar med hållbarhet (inkl högupplösta bilder):

Det håriga urbana kraftverket StrawScraper: http://bit.ly/strawscraper
Den urbana insektsfarmen BuzzBuilding: http://bit.ly/insectcity
3D-printat boende på vatten SwimCity: http://bit.ly/3dswimcity

För mer information, högupplösta bilder, intervjuer, etc. vänligen kontakta:

Rahel Belatchew Lerdell, Chefsarkitekt, vd och grundare, tel 070-174 94 32, e-post pr snabel-a belatchew.com
Sara Le Normand, PR & kommunikation, tel 076-339 04 66, 08-55 80 14 14, e-post pr snabel-a belatchew.com
Twitter: twitter.com/belatchew och twitter.com/rahelbelatchew
Instagram: instagram.com/belatchew och instagram.com/rahelbelatchew

Belatchew Arkitekter grundades 2006 av Rahel Belatchew Lerdell. Kontoret har sitt säte i Stockholm, Sverige, men verksamheten är internationell. Belatchew Arkitekter arbetar inom ett brett spektrum av projekt, från stadsplanering och bostäder till interiörer, kontor och detaljhandel. Under företagets första 10 år har Belatchew Arkitekter vuxit till att omfatta även den innovativa studion Belatchew Labs samt fastighetsbolaget Belatchew Fastigheter. Kontoret har också fått flera utmärkelser, och Belatchew Arkitekters projekt har fått stor publicitet runt om i världen.

Rahel Belatchew Lerdell, MSA/SAR, DESA, grundare av Belatchew Arkitekter, har en magisterexamen i arkitektur från Ecole Spéciale d’Architecture i Paris, och har arbetat som arkitekt i Paris, Luxemburg, Tokyo och Stockholm. Belatchew Lerdell är gästlärare vid Ecole Spéciale d’Architecture i Paris och gästkritiker på Arkitekturskolan vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Belatchew Lerdell har utsetts till Årets Arkitekt, och sitter i juryer för flera prestigefyllda utmärkelser i Sverige och internationellt, såsom World Architecture Festival, Les Totems Wood Award i Frankrike, den lettiska träarkitektur Award, det svenska Träpriset, Sveriges Arkitekters Bostadspris, samt Årets Rum.

Belatchew Arkitekters styrka ligger i de idéer som tas fram och förmågan att göra välgrundade analyser och i nära samverkan med beställaren ta fram de för platsen bästa lösningarna. Belatchew Arkitekter följer den globala utvecklingen inom miljö, byggande och stadsutveckling och ser det som sin uppgift att integrera hållbara lösningar i alla projekt. För att uppnå detta har Belatchew Arkitekter grundat Belatchew Labs och Belatchew Fastigheter. Belatchew Labs är en studio inom Belatchew Arkitekter som arbetar med experimentella projekt i syfte att undersöka och testa nya metoder samt finna lösningar på stadens problem, idag och imorgon. Belatchew Fastigheter är ett fastighetsbolag som ger Belatchew Arkitekter möjlighet att förverkliga projekt med höga arkitektoniska kvaliteter i egen regi.