Ramavtal med Familjebostäder

PRESSMEDDELANDE (Stockholm, 4 december 2015) Belatchew Arkitekter AB har vunnit ett ramavtal med Familjebostäder. Ramavtalet avser uppdrag inom området arkitekt nybyggnation.

– Det är en förmån att få möjlighet att arbeta med Familjebostäder och därigenom få delta i skapandet av många nya hyresrätter i en tid där behovet av nya bostäder är skriande stort, säger Rahel Belatchew Lerdell, vd och grundare, Belatchew Arkitekter.

Familjebostäder är ett allmännyttigt bostadsbolag som bildades i januari 1936. Bolaget ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB, som ägs av Stockholms stad. Familjebostäder äger 358 fastigheter med 18 976 bostäder och 2 005 lokaler (varav 979 kommersiella lokaler) med en sammantagen uthyrbar area om 1 389 330 kvm. Ramavtalet är ett samarbete med ON Arkitekter.

För mer information, högupplösta bilder, intervjuer, etc. vänligen kontakta:

Rahel Belatchew Lerdell, Chefsarkitekt, vd och grundare, tel 070-174 94 32, e-post pr snabel-a belatchew.com
Sara Le Normand, PR & kommunikation, tel 076-339 04 66, 08-55 80 14 14, e-post pr snabel-a belatchew.com
Twitter: twitter.com/belatchew och twitter.com/rahelbelatchew
Instagram: instagram.com/belatchew och instagram.com/rahelbelatchew

Belatchew Arkitekter grundades 2006 av Rahel Belatchew Lerdell. Kontoret har sitt säte i Stockholm, Sverige, men verksamheten är internationell. Belatchew Arkitekter arbetar inom ett brett spektrum av projekt, från stadsplanering och bostäder till interiörer, kontor och detaljhandel. Under företagets första 10 år har Belatchew Arkitekter vuxit till att omfatta även den innovativa studion Belatchew Labs samt fastighetsbolaget Belatchew Fastigheter. Kontoret har också fått flera utmärkelser, och Belatchew Arkitekters projekt har fått stor publicitet runt om i världen.

Rahel Belatchew Lerdell, MSA/SAR, DESA, grundare av Belatchew Arkitekter, har en magisterexamen i arkitektur från Ecole Spéciale d’Architecture i Paris, och har arbetat som arkitekt i Paris, Luxemburg, Tokyo och Stockholm. Belatchew Lerdell är gästlärare vid Ecole Spéciale d’Architecture i Paris och gästkritiker på Arkitekturskolan vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Belatchew Lerdell har utsetts till Årets Arkitekt, och sitter i juryer för flera prestigefyllda utmärkelser i Sverige och internationellt, såsom World Architecture Festival, Les Totems Wood Award i Frankrike, den lettiska träarkitektur Award, det svenska Träpriset, Sveriges Arkitekters Bostadspris, samt Årets Rum.

Belatchew Arkitekters styrka ligger i de idéer som tas fram och förmågan att göra välgrundade analyser och i nära samverkan med beställaren ta fram de för platsen bästa lösningarna. Belatchew Arkitekter följer den globala utvecklingen inom miljö, byggande och stadsutveckling och ser det som sin uppgift att integrera hållbara lösningar i alla projekt. För att uppnå detta har Belatchew Arkitekter grundat Belatchew Labs och Belatchew Fastigheter. Belatchew Labs är en studio inom Belatchew Arkitekter som arbetar med experimentella projekt i syfte att undersöka och testa nya metoder samt finna lösningar på stadens problem, idag och imorgon. Belatchew Fastigheter är ett fastighetsbolag som ger Belatchew Arkitekter möjlighet att förverkliga projekt med höga arkitektoniska kvaliteter i egen regi.