Tensta Torn på plats

21 april 2017

Pressmeddelande, Stockholm den 21 april 2017

Tensta Torn, ett höghus med studentbostäder som Belatchew Arkitekter tagit fram tillsammans med Åke Sundvall, står nu färdigt för inflyttning och invigs den 22 april tillsammans med lokala artister och företagare som Adam Tensta, Jireel, Street Stars Sisters samt Tensta Kvinnocenter.

Studenttornet på 18 våningar ligger i hjärtat av Tensta och rymmer 243 studentbostäder. På varje våningsplan finns studentlägenheter för både en och två personer. Härifrån kan studenterna med cykel ta sig till Kista medan tunnelbanan alldeles utanför skapar kopplingar till resten av Stockholm.

Husets fasader går i skiftande toner i nyanser av grönt och blått vilket återkastar de gröna fältens och himlens nyanser i levande skiftningar.

– Vi är glada att få vara med och bidra till utvecklingen av Tensta. De runt 260 studenter som flyttar in kommer att förända stadsdelen genom en annan dygnsrytm och ett annat rörelsemönster, säger Rahel Belatchew Lerdell, vd, Belatchew Arkitekter AB.

– För att öka interaktionen mellan byggnaden och gatan har den gemensamma tvättstugan – som är aktiv dygnet runt – placerats på bottenvåningen med stora fönster mot gågatan. Förutom att bidra till stadslivet tror vi att tvättstugan även kommer att vara en viktig mötesplats för studenterna, avslutar Rahel Belatchew Lerdell.

Högupplöst bild: https://belatchew.com/downloads/tensta-torn-photo-belatchew-arkitekter.jpg

Mer om invigningen finns att läsa här > >

PR & kommunikation: David Lerdell, tel 073-506 49 79, pr@belatchew.com
Twitter: twitter.com/belatchew och twitter.com/rahelbelatchew
Instagram: instagram.com/belatchew och instagram.com/rahelbelatchew

Belatchew Arkitekter grundades 2006 av Rahel Belatchew Lerdell. Kontoret har sitt säte i Stockholm, Sverige, men verksamheten är internationell. Belatchew Arkitekter arbetar inom ett brett spektrum av projekt, från stadsplanering och bostäder till interiörer, kontor och detaljhandel. Under företagets första 10 år har Belatchew Arkitekter vuxit till att omfatta även den innovativa studion Belatchew Labs samt fastighetsutveckling för att förverkliga projekt med höga arkitektoniska kvaliteter i egen regi.

Rahel Belatchew, MSA/SAR, DESA, chefsarkitekt och grundare av Belatchew Arkitekter, har en magisterexamen i arkitektur från Ecole Spéciale d’Architecture i Paris, och har verkat som arkitekt i Paris, Luxemburg, Tokyo och Stockholm. Rahel Belatchew har utsetts till Årets Arkitekt och Belatchew Arkitekter/Labs har mottagit flera utmärkelser under senare år, bland annat Architectural Review MIPIM Future Project Award 2015, Smart Living Challenge 2014 och det nationella formpriset Design S 2014.

Belatchew Arkitekters styrka ligger i de idéer som tas fram och förmågan att göra välgrundade analyser och i nära samverkan med beställaren ta fram de för platsen bästa lösningarna. Belatchew Arkitekter följer den globala utvecklingen inom miljö, byggande och stadsutveckling och ser det som sin uppgift att integrera hållbara lösningar i alla projekt.

wkr0006.pdf

2023, Dagens Industri